Czech Design Map a ohlédnutí za crowdfoundingem

Vydáváme oficiální zprávu o tom, proč jsme se rozhodly pro crowdfoundingovou kampaň. Přečtěte si, jak naše kampaň probíhala a jak ji hodnotíme zpětně.
Hithit

Na konci listopadu 2016 jsme spustily dlouho diskutovanou Hithit crowdfundingovou kampaň, abychom vysbíraly potřebný obnos pro spuštění webu a rozšířily CZECH DESIGN MAP do povědomí. Před samotným spuštěním kampaně bylo potřeba pečlivě připravit informativní texty, videoanimaci, kompletní kalkulaci a v neposlední řadě vymyslet odměny pro podporovatele. Nachystáno, spuštěno a házíme nohy na stůl.

To jsme ještě netušily, jaký nářez nás teprve čeká! Vedení kampaně nutně vyžadovalo každodenní aktivitu na FB, nové příspěvky, sdílení kampaně, investice do PR článků a neúnavné hledání bezplatných kanálů, které umožňují další zviditelnění. V oblasti propagace, která je nejdůležitějším prvkem úspěšně dokončené kampaně, hodnotíme negativně minimální podporu crowdfundingové agentury (žádné sdílení, 1x zařazení do newsletteru). Dalším problémem byl celkový počet kampaní a vysoká frekvence nově přibývajících kampaní. Již po týdnu byla naše viditelná pozice překryta a vlna nových projektů nás odsunula příliš nízko.

Námi původně vnímaná výhoda – předvánoční období – se změnila v opak a nešťastné načasování kampaně právě do předvánoční doby nám nedovolilo naplnit původní záměr – cílit na obchody – a musely jsme se přeorientovat více na samotné uživatele mapy. Největší zájem z odměn byl o zápisníky, deníky a o mapu samotnou.

Kampaň jsme úspěšně dokončily a cílová částka se výrazně pokrátila o provizi serveru, bankovní poplatky a náklady na výrobu odměn. Když tuto zkušenost (investovaný čas, peníze a náročnost propagace) hodnotíme zpětně, už bychom více do crowdfundingu nešly. Následná komunikace s údajně profesionální platební bránou byla katastrofa. Na aktuálně udávaném sídle firmy jsme našly jen vyprázdněnou budovu. A bez jakékoli omluvy nebo upozornění, na žádost, poslali jen novou adresu. Zarazil nás také nezájem s jakým k nám přistupovali, zdlouhavá a neprofesionální komunikace. Výpis s rozepsanými poplatky jsme obdržely až na vyžádání a ve velmi stručné verzi.

Naštěstí peníze a přístup agentury nejsou jedinou měrnou jednotkou spokojenosti. Dostaly jsme se do povědomí, setkaly jsme se s pozitivním ohlasem a i po ukončení kampaně se nám dále ozývají majitelé obchodů se zájmem o členství v CZECH DESIGN MAP. Dostáváme nabídky od různých profesionálů, kteří by nám rádi realizovali web, případně aplikaci. FB profil navštívilo více než 40 000 lidí, z to 358 se stalo fanoušky. Získaly jsme silné mediální partnery se stotisícovým dosahem uživatelů a mnozí nám nabídli podporu v podobě know-how, rad a zkušeností. Všechny tyto reakce nám dále pomáhají vytříbit charakter mapy.

Co děláme měsíc po kampani?

V tuto chvíli pracujeme na výrobě odměn, na které je již z části připravený materiál. Dále ladíme principy fungování CZECH DESIGN MAP a upravujeme wireframe webu. Také se soustředíme na marketingový plán, abychom oslovily co nejširší publikum se zájmem o design. Cílem je masové užívání mapy. Spuštění projektu plánujeme na konec jara 2017.

Přečtěte si také...

Nejněžnější dotek designu, nejmilejší probuzení smyslů, nejchutnější odpočinek, nejživější okamžik... Společně se Soffa na jednom Canapé. Buď přítomen, buď slow.
Ročně Prahu navštíví přes půl milionu čínských turistů. Není divu, že čínská delegace pátrá po tom, kde lze sehnat pravý český suvenýr.