Czech Design Map a ohlédnutí za crowdfoundingem

Vydáváme oficiální zprávu o tom, proč jsme se rozhodly pro crowdfoundingovou kampaň. Přečtěte si, jak naše kampaň probíhala a jak ji hodnotíme zpětně.
Hithit

Na konci listopadu 2016 jsme spustily dlouho diskutovanou Hithit crowdfundingovou kampaň, abychom vysbíraly potřebný obnos pro spuštění webu a rozšířily CZECH DESIGN MAP do povědomí. Před samotným spuštěním kampaně bylo potřeba pečlivě připravit informativní texty, videoanimaci, kompletní kalkulaci a v neposlední řadě vymyslet odměny pro podporovatele. Nachystáno, spuštěno a házíme nohy na stůl.

To jsme ještě netušily, jaký nářez nás teprve čeká! Vedení kampaně nutně vyžadovalo každodenní aktivitu na FB, nové příspěvky, sdílení kampaně, investice do PR článků a neúnavné hledání bezplatných kanálů, které umožňují další zviditelnění. V oblasti propagace, která je nejdůležitějším prvkem úspěšně dokončené kampaně, hodnotíme negativně minimální podporu crowdfundingové agentury (žádné sdílení, 1x zařazení do newsletteru). Dalším problémem byl celkový počet kampaní a vysoká frekvence nově přibývajících kampaní. Již po týdnu byla naše viditelná pozice překryta a vlna nových projektů nás odsunula příliš nízko.

Námi původně vnímaná výhoda – předvánoční období – se změnila v opak a nešťastné načasování kampaně právě do předvánoční doby nám nedovolilo naplnit původní záměr – cílit na obchody – a musely jsme se přeorientovat více na samotné uživatele mapy. Největší zájem z odměn byl o zápisníky, deníky a o mapu samotnou.

Kampaň jsme úspěšně dokončily a cílová částka se výrazně pokrátila o provizi serveru, bankovní poplatky a náklady na výrobu odměn. Když tuto zkušenost (investovaný čas, peníze a náročnost propagace) hodnotíme zpětně, už bychom více do crowdfundingu nešly. Následná komunikace s údajně profesionální platební bránou byla katastrofa. Na aktuálně udávaném sídle firmy jsme našly jen vyprázdněnou budovu. A bez jakékoli omluvy nebo upozornění, na žádost, poslali jen novou adresu. Zarazil nás také nezájem s jakým k nám přistupovali, zdlouhavá a neprofesionální komunikace. Výpis s rozepsanými poplatky jsme obdržely až na vyžádání a ve velmi stručné verzi.

Naštěstí peníze a přístup agentury nejsou jedinou měrnou jednotkou spokojenosti. Dostaly jsme se do povědomí, setkaly jsme se s pozitivním ohlasem a i po ukončení kampaně se nám dále ozývají majitelé obchodů se zájmem o členství v CZECH DESIGN MAP. Dostáváme nabídky od různých profesionálů, kteří by nám rádi realizovali web, případně aplikaci. FB profil navštívilo více než 40 000 lidí, z to 358 se stalo fanoušky. Získaly jsme silné mediální partnery se stotisícovým dosahem uživatelů a mnozí nám nabídli podporu v podobě know-how, rad a zkušeností. Všechny tyto reakce nám dále pomáhají vytříbit charakter mapy.

Co děláme měsíc po kampani?

V tuto chvíli pracujeme na výrobě odměn, na které je již z části připravený materiál. Dále ladíme principy fungování CZECH DESIGN MAP a upravujeme wireframe webu. Také se soustředíme na marketingový plán, abychom oslovily co nejširší publikum se zájmem o design. Cílem je masové užívání mapy. Spuštění projektu plánujeme na konec jara 2017.

Přečtěte si také...

Svou cestou podporuje mladé podnikatele. Na jejich stránkách naleznete několik tzv. Young příběhů. Jeden z nich je o nás. Pět otázek a pět otevřených odpovědí o našich začátcích. Přečtěte si, co nás dovedlo k podnikání, na jaké jsme narazily komplikace, co se nám podařilo a jaké jsou naše plány do budoucna.
Přesycenost dovozovým zbožím nás dovedla k hledání toho lokálního. Našly jsme lásku k řemeslu, pečlivost v procesu a radost z výsledku. Chtěly jsme sdílet naše poznání a podpořit místní tvůrce. Založily jsme průvodce Czech Design Map. Uhasily jsme tak žízeň po objevování míst s profesionálním českým designem.