Partner/investor: Vítr do plachet nebo díra v lodi?

Konzultace s Jiřím Štěpánem v TCHK o tom, jak funguje spolupráce s investorem. V čem může být toto partnerství nebezpečné a jak může projekt deformovat?
Plachetnice

S Káťou jsme dostaly nabídku digitálního partnerství v podobě zaštítění technické stránky Czech Design Map. Znamenalo by to tedy, že neoddělitelnou součástí týmu se stane vývojář Ondra David. Přesto, že jsme se původně chtěly zaměřit na web a aplikaci nechat spíše na později, Ondra nás zaujal svým nadšením a odhodláním udělat apku, spravovat ji a upgradovat či přidávat další funkce do budoucna. Web se najednou dostal do úplného stínu a měl by být pouhou minisite směřující uživatele ke stažení apky.

Bylo nám jasné, že se musí uzavřít nějaká smlouva a je nezbytné si svá data chránit. Než jsme se rozhoupaly oslovit přímo právníka, zajímaly nás rady starších a zkušených, proto jsem si domluvila konzultaci s Jiřím Štěpánem v TCHK. A jsem za to velice ráda.

Jiří mi pomohl pochopit fungování spolupráce tohoto typu. Jak nacenit podíl pro investora, komu náleží jaká autorská práva a taky mi řekl, jak postupovat. Ve stručnosti jeho doporučení znělo asi takto:

  1. stanovit si cenu svého projektu
  2. stanovit cenu práce investora
  3. mít srovnání s konkurenčními nabídkami
  4. vytvořit harmonogram realizace
  5. stanovit funkce a aktivity investora
  6. stanovit podmínky spolupráce
  7. určit si, za jakých podmínek byste spolupráci ukončili
  8. najít způsob, jak odškodnit investora při opuštění projektu

Toto si sepsat, požádat investora o to samé a pak jen ladit, jaké podmínky jsou přijatelné pro obě strany. A potom teprve vstupuje do děje právník. Dále mi bylo doporučeno chránit si svůj projekt také tím, že rozdělím technickou část mezi dva dodavatele. Když padne apka, zůstane nám web a naopak. Když padne apka i web… musíme začít od nuly. Téměr na závěr se mě Jiří zeptal: „Proč chcete dělat apku, když jste celou dobu mluvila o webu?“

Ano! Tady byl zakopanej pes. Z nadšení, že máme technické zázemí o odpadne nám spousta starostí s financováním, s realizací a vývojem v budoucnu, jsme zapomněly na naše důvody, proč chceme právě primárně nejvíc a zatím pouze web. Došlo nám, že bychom plnily vizi investora a ne tu naši. Nechat se takto strhnout může vést i k zadupání vůle pokračovat v projektu, který byl váš a najednou není.

Uvědomily jsme si, jak nás deformují i setkání s majiteli designových obchodů. Je fajn vidět to z jejich pohledu, nicméně každému by se líbilo něco jiného. Nevnímají, že naše řešení musí být aplikovatelné na všechny.

A proto velký pozor na to, kým se necháváte ovlivňovat. Doporučuji vždy konzultovat s někým způsobilým a nezainteresovaným. Ověřujte si svůj nápad na více místech. Jedině to vás bude posouvat dál nebo utvrzovat ve správném rozhodnutí. Vše si musíte obhájit vždy sami před sebou. Porovnávejte své původní vize s aktuálním směřováním. Je jednoduché nevšimnout si, že ve vašem projektu se realizují představy někoho jiného. Nespěchejte, myslete na to, že silný vítr do plachet může loď převrátit.

Přečtěte si také...

Nejněžnější dotek designu, nejmilejší probuzení smyslů, nejchutnější odpočinek, nejživější okamžik... Společně se Soffa na jednom Canapé. Buď přítomen, buď slow.
Ročně Prahu navštíví přes půl milionu čínských turistů. Není divu, že čínská delegace pátrá po tom, kde lze sehnat pravý český suvenýr.